وبلاگ

شیر پروانه ای 38 میلیمتر استیل مجلسی | کسری ساران

شیر پروانه ای 38 میلیمتر استیل مجلسی | کسری ساران

وقتی اکچویتور یا دسته ساقه را 90 درجه به عقب می چرخاند ، دیسک از سیت  شیر دور شده و خود را به موازات جریان قرار می دهد. نوع دستی یا اهرمی که به آن شیر کلاجی هم گفته می شود، ساده ترین نوع عملگر نصب شده روی این نوع از ولو ها می باشد که دارای یک دسته ساده و یک دسته متحرک می باشد. با فشار دادن اهرم متحرک پایین به سمت اهرم ثابت بالا می توان شافت متصل به دیسک را به راحتی 90 درجه چرخاند و سیال را عبور داد، برای بسته شدن به همین روش و در جهت عکس عمل می شود. این نوع شیر پروانه‌ای در جنس‌های چدنی و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. تفاوت این شیر با شیر ویفری در تعداد پیچ و مهره‌ های لازم برای اتصال است. از مزایای این شیر می‌توان به قابلیت نصب آن‌ها در انتهای خط لوله اشاره کرد.

  • تمامی قطعات چدنی توسط رنگ اپوکسی پودری آبی (RAL 5005)، به روش الکترواستاتیک پوشش داده می‌شوند.
  • در این مقاله به نحوه عملکرد شیر پروانه ای، انواع، قطعات و برخی جنبه های دیگر این شیر آتش نشانی می پردازیم.
  • عمل آب بندی برای جلوگیری از نشت هرگونه سیال و تخلیه شیر پروانه ای ضروری است.
  • شیر پروانه ای معمولی بدن دایره ای، دیسک دور، شفت و سیت های فلزی یا نرم است.
  • در روش اول ، دیسک از طریق سوراخ سوراخ می شود و با پیچ و مهره یا سنجاق در ساقه محکم می شود.
  سپر سازی قیمت سپرسازی و قیمت تعویض سپر خودرو در محل

در هنگام جابجایی شیر باید دقت شود که به پوششهای بیرونی و درونی شیر صدمه وارد نشود. شیر پروانه‌ای لاگ در تأسیساتی سر بسته استفاده می‌شود که به‌طور کلی نرخ فشار تقلیل ‌یافته‌ای دارند. برای مثال یک شیر پروانه‌ای لاگ، که بین دو فلنج نصب شده، دارای نرخ فشار 1000 کیلوپاسکال (150 psi) است.

شیر پروانه ای ویفری اهرم دار دریچه چدنی PN16 وگ ایران بی همتا

این اکچویتور ها عملکرد سریع شیرهای بزرگتر را نیز ممکن می سازند. شیرهای پروانه ای می توانند به صورت فلزی به فلز، سافت سیت (soft seat) و یا با بدن و دیسک به طور کامل پوشش داده شوند. به عبارت دیگر شیرهای پروانه ای از خانواده شیر هایی ربع گرد هستند و بسیار شبیه شیرهای توپی هستند. وقتی میله چرخش دیسک را با یک چهارم چرخش به موقعیت عمود بر جهت جریان می بندد، بسته می شود.

شیر پروانه ای – Butterfly valve

همان طور که در قسمت های قبلی نیز اشاره کردیم دیسک شیر پروانه ای به کمک نیروی یک عملگر خارجی (Actuator) حرکت می کند. این نوع از شیرهای پروانه ای طوری طراحی می شوند که لولا خارج از محور افقی و محور عمودی قرار می گیرد. این دسته از شیرها به دلیل اصطکاک زیاد با جریان سیال برای شرایط کاری با فشار کم و دبی پایین مناسب هستند. انواع مختلف شیر پروانه ای بر اساس جنس، نحوه اتصال و انواع عملگرهای آن‌ها تقسیم‌ بندی می‌شوند.

گیت این شیرها یک دیسک پهن به شکل دایره‌ای، مربعی و یا مستطیلی است که حول محوری متصل به استم شیر و به مقدار زاویه ۹۰ درجه می‌چرخد. درضمن باید دقت کنید که استفاده از دیسک‌های استنلس استیل برای شیرهای پروانه ای فلنج دار گزینه مناسبی نیست؛ زیرا بخشی از بدنه شیر که با سیال در تماس است‌ پس از مدتی خورده می‌شود. از آنجا که هیچ محدودیتی برای دما و فشار ندارند در سیستم‌های سیال با فشار و دمای پایین یا فشار و دمای بالا عملکرد خوبی دارند.

  تعمیرات کامپیوتر در محل تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ در محل اورژانس کامپیوتر تهران