وبلاگ

لیست انواع فلزات به همراه جدول کامل مجله کار‌آهن | brassonline

لیست انواع فلزات به همراه جدول کامل مجله کار‌آهن | brassonline

این عنصر از لحاظ شیمیایی نسبتاً نادر و محدودیت‌هایی در دسترسی افراد موفق ایرانی آن وجود دارد. مهم‌ترین ایزوتوپ‌های پلوتونیوم عبارت‌اند از پلوتونیوم-۲۳۹، پلوتونیوم-۲۴۰، پلوتونیوم-۲۴۱ و پلوتونیوم-۲۴۴ که به ترتیب درصد وجود بالایی در ترکیبات پلوتونیوم دارند. اکنون که بین این دو ویژگی تمایز قائل شدیم، اجازه دهید نگاهی به 10 فلز با بالاترین معیارهای هر کدام بیاندازیم.

  • چکش خواری به توانایی یک ماده برای تغییر شکل تحت تنش کششی بدون شکست اشاره دارد.
  • همچنین هر یک دارای ویژگی خاصی به نام عدد اتمی خود هستند که از مقدار ذرات ریز (پروتون) موجود در هر اتم به دست می‌آید.
  • سدیم و پتاسیم آن دسته از فلزاتی هستند که ممکن است با چاقو بریده شوند در حالی که جیوه می تواند در دما اتاق یک فلز مایع باشد.
  • فلز تیتانیوم همچنین در تجهیزات نظامی، کالاهای ورزشی، صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارد.

فلزات سنگین اجزای طبیعی پوسته زمین هستند و نمی توان آنها را تخریب یا نابود کرد. آنها تا حدودی از طریق غذا، آب آشامیدنی و هوا وارد بدن ما می شوند. به عنوان عناصر کمیاب، برخی از فلزات سنگین (به عنوان مثال مس، سلنیوم، روی) برای حفظ متابولیسم بدن انسان ضروری هستند. ۶- از جمله کاربردهای دیگر فلزات سنگین می‌توان به تولید و ساخت جواهرات و زیورآلات با کیفیت های بالا، اشاره کرد. فلزاتی همچون طلا، مس، فولاد و … به صورت عمده برای ساخت این محصولات به کار برده می‌شوند. ۶- سرب
فلز سرب یکی از سنگین‌ترین و چگال‌ترین فلزات سنگین به شمار می‌رود که دارای وزن حدودی ۱۱.۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

  دوره تعمیرات برد الکترونیک در تبریز آموزشگاه کاسپین تبریز

مقایسه ویژگی‌ها[ویرایش]

سرب ، مس ، جیوه ، روی ، کادمیم ، کروم ، آهن ، آلومینیوم ، برلیوم و منگنز فلزات سنگین موجود در این لیست هستند. فلزات سنگین به عناصر شیمیایی فلزی گفته می شود که دارای چگالی نسبتاً بالایی هستند و در غلظت های کم سمی می باشد. از بین فلزات سنگین می توان به جیوه ، کادمیوم ، آرسنیک ، کروم ، تالیوم  و سرب اشاره کرد. با توجه به تصاویر و موقعیت‌های عناصر، متوجه می‌شویم که فلزات، بیشتر در سمت چپ جدول تناوبی قرار دارند. در این قسمت می‌خواهیم دلایل علمی آن را مورد بررسی قرار بدهیم و ببینیم چرا بیشتر عناصرِ سمت چپ جدول تناوبی را فلزات تشکیل می‌دهند. برخی از فلزات سنگین با عدد اتمی بالا در تصویربرداری پزشکی، میکروسکوپ‌های الکترونی و دانش هسته‌ای کاربرد دارند.

نتیجه گیری انواع فلزات

البته غذا، آب و خاک از جمله منابع اصلی هستند که انسان می‌تواند از طریق آن در معرض سرب قرار بگیرد. فلزات غیرآهنی مانند طلا و نقره به دلیل نرم و چکش خوارتر بودن، می‌توانند برای کاربردهای زیبایی‌شناسی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین اندازه گیری فلزات سنگین در پهنه های وسیع، به صورت دستی، دشوار و همراه با خطاهای بسیار است. از این رو مس به عنوان یک فلز پایه در نظر گرفته می شود؛ زیرا نسبتاً به راحتی اکسید می شود، اگرچه با HCl واکنش نمی دهد. اما با افزودن کربن به آهن، می‌توانیم طیف وسیعی از آلیاژها را با خواص کاملاً متفاوت تولید کرد که به آن ها فولادهای کربنی گفته می شود. سرب می تواند فلزی نرم، سنگین و چکش خوار با نقطه ذوب نسبتاً پایین تر و دوام کم باشد.

  کامپیوترافق: خرید قطعات لپ تاپ

◾️خصوصیات فلزات سنگین

این ماده در مقادیر زیاد موجب بروز مشکلات در ریه و سرطان و بروز نقص‌های استخوان خواهد شد. همچنین کادمیوم موجب افزایش فشار خون حیوانات و بروز مشکلات قلبی در آن‌ها می شود. بسته به مدت زمان و میزان در معرض بودن انسان در برابر سرب، تاثیرات بیولوژیکی مختلفی  می تواند رخ دهد که تاثیر آن بر روی جنین و نوزادان بیشتر از فرد بالغ است. مقادیر زیاد این ماده موجب بروز مشکلاتی در تولید هموگلوبین، کلیه‌ها، دستگاه گوارش و آسیب به مفاصل و سیستم‌های عصبی می‌شود. مسمومیت با سرب در حدی که باعث ایجاد بیماری واضح شود، اکنون واقعاً بسیار نادر است. با این حال، در غلظت های متوسط، شواهد متقاعد کننده ای وجود دارد که نشان می دهد سرب می تواند اثرات کوچک، ظریف و تحت بالینی، به ویژه بر تحولات عصب روانشناختی در کودکان داشته باشد.